Peter Ohlsson, Dalarnas Tidningar, kom med en förfrågan om möjlighet fanns att ha ett ånglok påeldat på kollegan Freddy Nylunds 60 års dag. Sagt och gjort, vi satte fyr i pannan på ångloket B nr 1281, kopplade till serveringsvagnen BCo3 nr 12 samt kopplade ångvärmen till vagnen där det senare bjöds på smörgåstårta. Här ser vi födelsedagsbarnet Freddy Nylund för dagen iförd uniformsmössa. Grängesberg den 27 oktober 2011.
Foto: Johan Sörensen.

 

Efter en åktur med ånglok poserar här födelsedagsbarnet Freddy Nylund tillsammans med Lokmuseets Dan Thunberg.
Foto: Johan Sörensen.

 

Reportrar, fotografer mm från Dalarnas Tidningar framför “utflyktståget”.
Foto: Johan Sörensen.

Fd TGOJ motordressin Ba nr 50 åter på hemmaplan. Motordressinen var stationerad på Grängesbergs Malmbangård under 1960 och 1970-talet. På något sätt hamnade den på Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle vilka välvilligt lät oss inköpa densamma.
Grängesberg den 5 oktober 2011.
Foto: Dan Thunberg

 

En något demolerad Ba nr 50 efter att ha blivit påkörd på Grängesbergs Malmbangård, april 1966.
Foto: Dan Thunberg

 


Trivselkvällar med levande musik och grillning vid “lokgrillen” är ett uppskattat inslag som genomförs fyra kvällar varje år vid Lokmuseet i Grängesberg.
Här är det full fart den 26 juli 2011.
Foton: Hjördis Eriksson.

Lördagen den 13 augusti fick vi ett trevligt besök vid Lokmuseet i Grängesberg. Det var Jan Blom från Borlänge som kom med sin “Volvodroska” PV831 årsmodell 1954. Kusinen ställdes upp bredvid vår rälsgående “droska” för ett släktfoto.
Foto: Jan-Erik Hedlöf


Motorbyte, renovering av axelväxel mm på TKAB/OJF X20 202 efter urspåringen söder om Rättvik i september 2010.
Grängesberg den 29 juni 2011.
Foto: Dan Thunberg